Очакван, ... сънуван, ... първата истинска изцяло електрическа кола от ново поколение е вече факт. Peugeot я лансира не за шепа първооткриватели, а за всички клиенти, убедени и решени да направят първата стъпка към новата мобилност.
Peugeot iOn 100% електрически, градски, маневрен, тих, сигурен, комуникативен, удобен и лесен за използване, предлагащ няколко услуги Peugeot Connect и начин да живеем в града по-различно и по-устойчиво.
Чувствителността към проблемите на екологията на правителствата, местните власти и гражданите, заедно с развитието на технологиите за съхраняване на енергията, предлагат днес нова възможност за електрическия автомобил да навлезе по-смело в града и неговата периферия.
Световен лидер по брой продадени електрически автомобили със 106, Peugeot преминава в нов етап от своята цялостна стратегия за намаляване на вредните емисии, лансирайки iOn, първият електрически автомобил от ново поколение.
Нов начин за управление в града : 0 емисии, липса на шум, практичност и пъргавина
Отлично адаптиран за условията на движение в града и неговата периферия, iOn е адресиран преди всичко към администрациите и фирмите, но и към частни лица.
Градският автомобил съчетава забележително съотношение вътрешни/външни размери, отлична маневреност, високо ниво на сигурност с комфорт и богато оборудване. Към тези качества се добавят предимствата на електрическата енергия, невероятната безшумност, липсата на вредни емисии и лекотата, с която iOn се управлява.
Да управляваш iOn означава да се чувстваш спокоен, защото липсва шумът и вибрациите и защото няма превключване на предавките. Освен това, бързото достигане на максималния въртящ момент позволява ефикасни и линейни ускорения, за по-лесно включване в движението.
Автономия
Ефективното управление на енергията на литиево-йонната батерия и оптимизираното възстановяване на енергията, както при намаляване на скоростта, така и при спиране, позволяват постигане на автономия от 150 км в стандартен европейски цикъл на движение. В реални условия, това осигурява достатъчно енергия, тъй като 90% от пътуванията, които потребителите правят ежедневно са с дължина под 60 км.
Пълното зареждане на батерията се извършва за 6 часа в стандартен контакт, в домашната електрическа мрежа, а бързото презареждане, до 50% за 15 минути и до 80% за 30 минути, става чрез специално зарядно устройство. Предвид това, че в града и по периферните му пътища, колата е спряла през 90% от времето, времето за презареждане на iOn отговаря напълно на потребностите на автомобилистите.
Безпрецедентни експлоатационни разходи
Стойността на експлоатационните разходи на iOn е между 1,50 € и 2.00 € на 100 км (цена за Франция) е един от най-силните му козове, независимо от използвания начин на презареждане. Ако го извършим през нощта, разходите ни ще намалеят допълнително.
Никакъв компромис със сигурността
iOn отговаря на изискванията за безопасност на всеки съвременен автомобил. Серийното му оборудване – 6 въздушни възглавници, ESP, електронен разпределител на спирачното усилие, помощ при внезапно спиране – и концепцията на структурата му позволяват да се надява на 4 звезди на тестовете EuroNcap в протокола 2010-2011.
От самото проектиране е поставено особено високо изискване за сигурност и устойчивост на електрическата система за задвижване.
Частите на батерията са поставени в отлично изолирана и поставена под пода кутия, защитена при удар, в зона без деформации. В резултат на това, центърът на тежестта е по-нисък и равновесието на автомобила по-добро.
Презареждането на батерията, независимо дали чрез обезопасено бързо зарядно устройство или чрез защитен кабел в стандартен електрически контакт, се управлява автоматично, съобразно параметрите за наблюдение на всеки компонент в кутията.
Серийно оборудване за комфорт
Всички iOn разполагат с богато серийно оборудване: алуминиеви джанти, сервоволан, светлини за мъгла, автоматично включване на светлините, дневни светлини, централно заключване с дистанционно управление, борд компютър, климатик, радио CD съвместимо с МР3 и Bluetooth – с USB порт, електро управляеми стъкла, предни и задни, регулиране на седалката на водача във височина, регулиране на наклона на облегалките и сгъване на задните седалки...
Едно ниво на оборудване и два салона съставят опростената гама на iOn.
Трите основни оборудвания, предлагани като опция или аксесоар са :
комплект зима", който включва отопляема седалка водач и отопляеми външни огледала за обратно виждане,
комплект за трансформация във вариант с две места и товарен обем от 1,3 м³,
мобилна система за навигация, която може да се използва и при други начини за придвижване (пеш, с велосипед...) и която се намира в арматурното табло. Тя дава възможност :
- да се получава информация на пътната обстановка,
- да се обновява версията на картографията, с обозначаване на постовете за презареждане,
- да се търси информация по центрове на интереси.
Мобилност all inclusif
Основната задача на iOn е да предложи пълна гама услуги за мобилност, като във Франция iOn се предлага за срок от 5 години и на цена от 499€ с ДДС на месец, която включва : автомобилът и батерията – гаранция 5 години на батерията и на електрическата система – текущи прегледи и поддръжка в продължение на 5 години или 50 000 км – специална електрическа асистенция – услугите Peugeot Connect, Electric driving и достъпа до програмата за мобилност Mu.
Значителен интерес от страна на потребителите
В редица европейски държави, местните и правителствените институции улесняват интегрирането на новата технология чрез отпускане на помощи при покупката и изграждане на необходимата инфраструктура. Освен това, те самите проявяват интерес към iOn за автопарковете си или за нови проекти споделяне на автомобили", по които се работи в много градове.
До днес, Peugeot е подписал 15 предварителни договора с фирми в областта на транспорта, енергетиката, лизингови компании и предлагащи услугата споделяне на автомобили" в няколко европейски страни.
Много контакти с посетители в нашия специален интернет сайт iOn показват, че частните клиенти също проявяват голям интерес към 100% електрическия автомобил, предложен от производител с високи изисквания какъвто е Peugeot.
В мрежата Mu by Peugeot, първата услуга за мобилност предложена от автомобилен производител, iOn се предлага за краткосрочен наем. По този начин, всеки може да тества новото средство за движение в града или колата с нула емисии.
iOn в детайли
iOn е отговорът на Peugeot на новите предизвикателства в света на автомобила, който предлага решение на екологичните проблеми и на потребностите на клиентите.
През първото тримесечие на 2011 година ще започнат продажбите на първите модели e-HDi при 508, оборудвани със системата Stop&Start от ново поколение, която позволява намаляване на разхода на гориво и на емисиите на СО2.
През пролетта ще се появи първият в света дизелов хибрид, Peugeot 3008 Hybrid4, който ще предложи изключително ниски нива на разходите на гориво и на емисиите на СО2, до -35% или 3,8л/100км и 99г/км СО2.
iOn няма да остане единствения електрически автомобил на Марката, която подготвя 100% електрически Рartner Origin, разработен съвместно с Venturi. В дългосрочен план се предвижда създаване на нови прототипи на изцяло електрически превозни средства.
Пазарът и клиентите
Европейският пазар на електрически автомобили е силно зависим от данъчните стимули при покупката или експлоатацията, от изграждането на инфраструктури, от евентуални екологични ограничения за движение в градовете и от промените в курса на петролните горива.
Би следвало този пазар да нараства прогресивно, така че през 2020 година да представлява около 4% до 5% от европейския автомобилен пазар. Поради това, производството на iOn също ще се увеличава прогресивно, за да достигне общо 50 000 броя до 2015 година.
iOn е насочен преди всичко към държавните и местните власти, институции и администрации, фирми в областта на транспорта, енергетиката, лизинга, предлагащи споделяне на автомобили" и към флоти на големи компании. През първата половина на 2010, Peugeot вече сключи 15 предварителни договора с :
три фирми за обществен транспорт, две от които работят в няколко европейски страни
шест лизингови компании в три европейски страни
шест енергийни компании в шест европейски страни
Освен това, Peugeot e партньор на консорциум VTLIB' (Veolia transport urbain), който е един от кандидатите в проекта Autolib' или електрически автомобили на самообслужване в Париж и предградията, които трябва да се появят през 2011 година.
Макар и в по-малка степен, частните лица също са клиенти на iOn. Имиджът на Марката им вдъхва сигурност и те са отворени за този нов подход към автомобила.
Специален цвят на емблемата
За първи път в историята на Марката, един автомобил има специална емблема. Новият Лъв в бяло седеф/хром ще бъде знака на автомобилите с 0 емисии.
Тази емблема върху предния капак на iOn, върху черния лак на лайстната на задния капак и в центъра на четирите колела се допълва от логото Full Electric върху задните калници.
Еднообемният силует и микроскопичните надвеси превръщат iOn в компактен градски автомобил. Леснозапомнящият се външен вид много бързо ще започне да се свързва със спецификата на колата и ще носи престиж на водача или фирмата като пионери на новата, модерна и граждански отговорна технология.
Закръглените форми, със специфичен издут" преден капак, продължен от голямо скосено предно стъкло и цялостният вид на iOn будят непосредствена симпатия. Всички части са в цвета на каросерията, а джантите са алуминиеви.
Външните цветове са 7, два перлени, два металик и три мат, като всичките са много жизнерадостни.
Интериорът е класически и изпълнен в две нива. Първото е строго и неутрално, а второто използва приятни на допир материали като кожата на волана и лостът за избор на положение или боята върху арматурното табло и панелите на вратите, са частично оцветени в много изискано метално синьо.
Ново преживяване в града
Магията на електричеството се състои в липсата на вредни емисии и на въглероден двуокис и много ниско ниво на шума, който идва единствено от гумите, а това са качества на един идеален градски автомобил.
Благодарение на междуосието от 2,55 м и високата архитектура, iOn предлага забележително пространство в купето, което позволява на 4 възрастни да пътуват напълно комфортно. Дължината – 3,48 м, широчината – 1,47 м, забележителния радиус на завой – 4,50 м и електроусилвателят на волана са причина за ловкостта на iOn. Той може да се промъкне навсякъде и превръща паркирането в детска игра.
Въпреки малките си размери, той заема с достойнство своето място в градския трафик. Няма никакво съмнение, водачът и пътниците на iOn се чувстват сигурно като във всеки съвременен автомобил.
В първите минути след потеглянето водачът попада в свят на тишина и спокойствие, който предлага ново преживяване зад волана и ново удоволствие от управлението. Лекотата, с която се управлява iOn и липсата на шум превръщат и най-дългия маршрут в приятен разговор между спътниците.
Водачът на iOn и механиката са свързани по нов начин чрез пауър метър в бордното табло, който показва нивото на консумацията на енергия или възстановяването на енергия (при отпускане на педал на газта или при спиране). Много бързо сме въвлечени в тази игра за оптимално възстановяване на енергията при намаляване на скоростта, стремейки се към плавно управление, без стрес.
Макар и да предразполага към спокойно управление, iOn не е лишен от характер и пъргавина. При необходимост, силно натискане на газта освобождава въртящия момент на двигателя, необходим за бързо и линейно ускорение : 50 км/ч (от място) за 5,9 с. Това качество помага на iOn да се движи безопасно и на пътя извън града.
Без компромис със сигурността
Благодарение на високата архитектура, кутията с батерията е поставена под пода между двете оси, което снижава центъра на тежестта и осигурява отлична стабилност. Тя се дължи още на серийното оборудване като ESP, електронен разпределител на спирачното усилие и помощ при внезапно спиране.
При отпускане на газта, кинетичната енергия на колелата задвижва двигателя (в обратна посока) в режим генериране на електричество и осигурява моторна спирачка", сравнима с тази на ДВГ. Ефикасността на спирането е гарантирана едновременно от възстановяването на енергията и от стандартната спирачна система. Електрическа вакуум помпа създава, при нужда, вакуумна сервоспирачка.
Целта на проекта iOn е да получи 4 звезди на тестовете EuroNcap според протокола 2010-2011, благодарение на концепцията на структурата му и оборудването за сигурност : 2 предни, 2 гръден кош и 2 въздушни възглавници тип завеса – 2 фиксатора isofix – предупреждение за непосатвен предпазен колан на предните места и за отключен колан на задните.
Кутията с батерията, монтирана в най-устойчивата на удари зона, е изработена от полимер усилен със стъклофибър, съдържащ стомана. Напречните вложки на кутията я предпазват при страничен удар и увеличават устойчивостта на огъване и усукване на шасито.
Всяка отделна клетка на батерията (общо 88) е затворена в куб от иноксова стомана. Клетките са групирани по 4 или 8 в защитени модули, вградени в структурата на кутията.
При удар, системата за прекъсване на захранването изолира батерията и кабелите високо напрежение".
Особености, свързани с презареждането на батерията :
Нормалното зареждане в електрическата мрежа със заземяване се извършва с помощта на кабел, защитен чрез модул, който осигурява електронен контрол на непрекъснатостта на линията за заземяване и може да прекъсне зареждането в случай на аномалия.
Следенето на зареждането, бързо или нормално, е осигурено едновременно от датчиците за напрежение и за температура на клетките и от диалога между специалния компютър на кутията на батерията и този на зарядното устройство с главния компютър (мозъка на автомобила).
При бързото зареждане, в случай на достигане на определени нива на температурата на един или повече компоненти на батерията, охлаждането на кутията е осигурено чрез принудителна циркулация на студен" въздух от околната среда или на въздух, охладен от климатика.
Зареждането е възможно единствено, ако бутонът е на положение паркинг. Освен това, по време на зареждането контактът е прекъснат, което прави невъзможно потегляне по невнимание с куплунг за зареждане останал на място.
Автономия и презареждане
iOn е оборудван с литиево-йонна батерия от ново поколение, чийто капацитет е много по-голям от старите никел-кадмиеви батерии, използвани през 90-те години (3 пъти повече енергия на кг или 2 пъти повече на единица обем).
Тази батерия няма памет. Тя може да бъде презаредена, дори ако е частично пълна, без да е необходимо пълно разреждане.
Батерията се зарежда на 100% за 6 часа в домашни условия, с еднофазен ток (220V) чрез кабел дълъг 5 метра, със стандартен щепсел и специален щепсел за включване към автомобила. За нормално зареждане, потребителят включва кабела към домашната електрическа мрежа или обществен пост за зареждане, а другият му край в контакта от дясната страна на автомобила (контактът от лявата страна е за бързо зареждане). Индикатор в таблото и лампа в защитния модул на самия кабел показват, че зареждането е започнало. То спира автоматично при пълното зареждане на батерията.
Бързото зареждане чрез специално зарядно устройство, захранвано с трифазен ток (380V), се извършва на 50% за 15 минути и на 80% за 30 минути.
Специалният кабел за това зареждане, свързан с устройството, се включва в контакта от лявата страна на автомобила. Зареждането се следи и управлява от диалога между главния компютър на автомобила и компютъра на зарядното. Зареждането спира автоматично при достигане на 80% от пълния заряд (100%, ако се извърши второ зареждане).
Място на водача
Желанието на създателите е да постигнат изцяло нов автомобил по отношение на технологията, но отговарящ на навиците на шофьора. Ето защо, мястото на водача не се различава от това на който и да е автомобил : контактен ключ, ръчна спирачка, лост за избор на четирите положения и два педала, както при автоматична скоростна кутия, бутони за управление на климатика и отоплението и т.н.
Завъртането на ключа на първа позиция захранва системите, на втора позиция задейства задвижващата верига. Светването в таблото на индикатора Ready заедно със звуков сигнал показва, че автомобилът е готов да потегли.
Основните различия с автомобила с ДВГ са в бордното табло, което съдържа :
индикатор (с 16 сегмента) за ниво на заряд на батерията
пауър метър, който улеснява икономичното управление, показвайки нивата на консумация на енергия или на възстановяването й при намаляване на скоростта или спиране чрез стрелка, която преминава през оцветени зони :
зелена : управление, което позволява да се минимизира консумацията на енергия
бяла : управление с много голяма консумация на енергия
синя : ЗАРЕЖДАНЕ" ниво на възстановяване на енергия
борд компютърът показва, освен обичайната информация, автономия, изчислена въз основа на условията за движение през последните 25 км. Факторите, които се отчитат са стила на управление, условията на движение, типа на маршрута, използването на отоплението или на климатика
предупреждения за намаляване на автономията и авариен режим :
когато нивото на заряд на батерията е с 2 сегмента, символът нивомер" мига, за да предупреди за необходимостта от зареждане (около 15% оставаща енергия)
когато остане един сегмент, той мига заедно със символа нивомер". Необходимо е незабавно зареждане
когато няма повече сегменти, символът нивомер" остава да свети и борд компютърът вече не показва автономията. Аварийният режим спира отоплението или климатика. Инерцията позволява на вентилатора да подава все още студен или топъл въздух. Мощността на двигателя постепенно намалява
когато желаното ускорение вече не може да бъде осигурено, символът костенурка" светва в таблото и автомобилът се движи бавно
автомобилът спира, когато енергията в батерията се изчерпи
Технология
Силов агрегат
iOn е автомобил със задно предаване, като електродвигателят и редукторът с една предавка, които задвижват задните колела, са монтирани пред задната ос.
Двигателят се захранва с променлив трифазен ток 330V, получен чрез преобразуване с инвертор на постоянния ток 330V на батерията. Инверторът регулира електрическия ток, честотата и напрежението според степента на натискане на педала на газта, което има за цел правилно дозиране на реалната желана мощност.
Инверторът, двигателят и редукторът осигуряват скорост от 0 до 130 км/ч. Един единствен редуктор осигурява предавателно число от 6,066 на преден и заден ход. Задният ход се извършва чрез обръщане на посоката на въртене на двигателя.
Синхронният електродвигател с постоянни неодимови магнити е изключително компактен. Максималната му мощност е 47 kW (64 к.с.), а максималният въртящ момент - 180 Nm от 0 до 2 000 об/мин.
Той се състои от :
в централната част, подвижен ротор с магнити по периферията, които насочват последователно полюсите (Север/Юг) навън,
отвън, неподвижен статор с трифазни намотки, създаващи магнитно поле, което задвижва ротора
Батерия
Литиево-йонната батерия е разработена от Lithium Energy Japan (LEJ-Joint Venture Mitsubishi/GS-Yuasa) и произведена в първия в света завод за масово производство на този тип батерии за електрически автомобили.
Наименованието Литий-йон обединява няколко типа батерии. Изборът на технологията с манганов окис (катоди от манганови окиси LiMn2O4) се дължи на достъпността на тези вещества и на високото ниво на сигурност, което се постига.
Всеки модул включва 4 до 8 клетки 3,7V и 50 Ah. Серийно кутията съдържа общо 88 клетки, което позволява складиране на 16 kWh електроенергия с номинално напрежение 330 V.
Зареждането на всяка клетка се следи постоянно от система за контрол, която включва единици за следене на всеки елемент и една единица за централно управление на батериите.
Отопление и климатик
Електрическите системи на климатика и отоплението на купето се захранват от литиево-йонната батерия.
Отоплението се извършва чрез циркулация на топлопреносна течност, загрята чрез електричество. Тя доставя топлия въздух веднага след потегляне или когато автомобилът е спрян. Силата на отоплението се регулира, за да се постигне точното ниво на комфорт и да се контролира консумацията на електроенергия. Опцията пакет зима", която включва отопляема седалка водач, позволява оптимален топлинен комфорт, когато водачът е сам, и ограничаване на разхода на електроенергия.
Климатизацията на купето е осигурена от охлаждаща група. Режимът на въртене на компресора се управлява електронно, за да се изразходва точно необходимото количество енергия.
Електрически потоци
По време на движение, инверторът трансформира постоянния ток 330V от батерията в променлив 330V, за да се захрани електродвигателят. Именно той управлява двигателят по време на движение и във фаза възстановяване на енергия.
Двигателят е реверсивен. При закъснение, той генерира променлив ток, трансформиран от инвертора в постоянен, за да се зареди батерията (режим Генератор).
Вграденото зарядно устройство трансформира променливия ток 220V в домашната електрическа мрежа в постоянен 330V, за да се зареди батерията. То управлява постъпващия ток със сила 14А и захранващия батерията със сила 8А.
При бързо зареждане, постът с мощност 50 kW доставя директно напрежение и постоянен ток за зареждане на батерията. Той включва зарядно, захранвано с трифазен ток 380V (доставян от електрическата мрежа в страната). Батерията в колата се захранва с монофазен постоянен ток, чиято сила може да достигне 125 А.
Зареждането се следи и управлява чрез диалога между главния компютър в автомобила и компютъра на поста. То спира автоматично при достигане на 80% от пълния заряд. Може да се извърши втора фаза на зареждането (след първата до 80%), която води до 100% зареждане, но протича по-бавно, за да се спази максималният волтаж на всяка клетка на батерията.
Конверторът Постоянен/Постоянен, вграден в зарядното, поражда напрежение от 14V, от 330V на батерията в автомобила, за да се зареди батерията 12V, която захранва оборудването – компютри, светлини, аудиосистема, сервоволан, вакуум помпа, водна помпа и т.н. Той играе същата роля като алтернатора в автомобилите с ДВГ.
Електронно управление
По време на движение, главният компютър контролира постоянно правилното действие на автомобила и осигурява управлението на енергията.
Специални усилия са положени за повишаване на ефективността и възстановяване на енергията при спиране. Независимо от условията на пътя и заряда в батерията, компютърът на автомобила контролира работата на двигателя.
Във фазите зареждане и разреждане, батерията се управлява отделно, във връзка с главния компютър.
Охладителни системи
Инверторът, вграденото зарядно устройство, конверторът Постоянен/Постоянен и електродвигателят се охлаждат чрез циркулация на вода, която захранва радиатора, монтиран в предната част на автомобила.
По време на бързото зареждане, при достигане на определени температурни нива на елементите на батерията, в кутията й започва циркулация на външен въздух или на въздух охладен от климатичната инсталация.
******
Peugeot
Peugeot е единствената марка, която разработва цялостна гама продукти за мобилност, леки, товарни автомобили, скутери, велосипеди и много услуги. Марката присъства в 160 страни, с общо 10 000 центъра за контакт. През 2009 година, Peugeot продаде 1 842 000 автомобила и стана първата по продажби френска марка в света и 10та автомобилна марка. 50% от продадените автомобили Peugeot отделят по-малко от 140 г СО2/км. През 2010, когато ще чества своята 200а годишнина, Марката ще се представи с нов стил, нова идентичност и ще продължи развитието си на международните пазари. Бъдещето на Peugeot започва с лансирането на RCZ,
извънсериен автомобил, i0n, 100% електрически, 408 в Китай, три нови модела в Латинска Америка, както и системата за мобилни услуги Mu by Peugeot.
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!